نکات مهم قبل از معامله خودرو

با فشار اقتصادی، رانت و گرانی خودرو در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد به خرید خودروهای دست دوم روی آورده‌اند. این موضوع در حدود خودش مشکلی نیست، اما به دلیل عدم آشنایی بسیاری از خریداران و فروشندگان با قوانین مربوط به این نوع معاملات، آسیب‌هایی ناشی از سوء استفاده‌گران به وجود می‌آید. بنابراین، هرگونه بی‌دقتی در فرآیند خرید و فروش و معامله خودرو دست دوم ممکن است منجر به از دست دادن خودرو یا سرمایه شما شود و شما پشیمان شوید.

 پس، قبل از هرگونه اقدام برای خرید یا فروش خودرو، باید قوانین و مقررات مربوطه را به‌خوبی بشناسید و از انجام معامله‌های ناصحیح جلوگیری کنید تا سرمایه‌تان تحت تاثیر کلاهبرداران قرار نگیرد. در این مطلب، قصد داریم تا با روش‌های ارزیابی خودرو، جزئیات مراحل انتقال مالکیت، قولنامه و نکات مهم در فرآیند معامله خودروی کارکرده آشنا شوید.

معامله خودرو

بازرسی و ارزیابی خودرو کارکرده

در اکثر موارد، خریدار و فروشنده در معاملات با یکدیگر آشنا نیستند. بنابراین، اولین و مهمترین نگرانی خریدار، اطمینان از سالم بودن خودرویی است که قصد خرید آن را دارد. در واقع، هر دو طرف برای انجام معامله، باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

 البته توجه به نکات اساسی قبل از معامله خودرو می‌تواند به کاهش خطاها و احتمال پشیمانی کمک کند. قبل از هر اقدامی برای خرید خودرو، بهتر است با کمک یک فرد معتمد یا کارشناس ماهر، تمام جنبه‌های فنی و ظاهری خودرو را بررسی کنید. زیرا بعد از بستن قرارداد یا صدور سند، لغو معامله بسیار مشکل است و خریدار در هر صورت موظف به پرداخت جریمه پشیمانی خواهد بود.

انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار

مالکیت قانونی خودرو از طریق سه مرحله انجام می‌شود: بستن قرارداد، تعویض پلاک و ثبت در دفتر اسناد رسمی. حتماً باید توجه داشت که رعایت ترتیب این مراحل بسیار حیاتی و ضروری است. پس، توصیه می‌کنم که حتی در صورتی که با شخصی آشنا و قابل اعتماد معامله می‌کنید، تمام مراحل را به صورت قانونی و مستند انجام دهید تا در آینده از دعاوی قانونی جلوگیری کنید.

 حرف و قول‌های غیرمستند و شفاهی قابل اثبات نیستند و ارزش قانونی ندارند، بنابراین حتماً تمام مراحل معامله خودرو را به صورت قانونی انجام دهید. همچنین باید به این نکته مهم توجه کنید که هزینه نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است، اما اتفاق می‌افتد که فروشنده و خریدار هزینه انتقال خودرو را به صورت توافقی بین خود تقسیم کنند.

مراحل معامله خودرو

معامله خودرو دارای مراحلی است که در ادامه آن ها را نام میبریم و به شرح آن ها میپردازیم.

معامله خودرو

مفاد مهم قولنامه

مواردی که باید حتما در قولنامه خودرو درج شوند عبارتند از :

علاوه بر موارد فوق، هرگونه نکته‌ای که طرفین معتقدند مهم است و ممکن است در آینده به مشکل منتهی شود، می‌توان آن را در قرارداد ذکر کرده و با تعیین مسئولیت، به آن رسمیت بخشید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت سند خودرو

معامله خودرو

نکات مهم معامله خودرو

با توجه به عدم آشنایی بسیاری از فروشندگان و خریداران خودرو با نکات مهم و قوانین و مقررات قانونی معاملات خودرو، آنها به مشکل می‌خورند. به همین منظور، در بخش‌های قبلی این مقاله به طور کامل در مورد روش‌ها و مراحل نقل و انتقال خودرو صحبت کردیم تا شما عزیزان با رعایت موارد زیر، بدون هیچ نگرانی، خودروی مورد نظر خود را به فروش برسانید یا خریداری کنید.

  • با خرید خودرو به صورت اقساطی، پس از تسویه کامل هزینه، حتماً سند را به نام خود ثبت کنید.
  • لطفا از خرید خودرویی که فقط برگ سبز دارد و سند ندارد خودداری کنید. برگ سبز تنها قابل قبول قوه قضایی نیست، بنابراین تنها خودرویی را خریداری کنید که سند آن به نام مالک فعلی آن است.
  • در قولنامه، لطفاً روش پرداخت مبلغ خودرو را با جزئیات کامل از جمله نقد، اقساط یا چک، به صورت حرفه‌ای و دقیق ذکر نمایید.

اسناد خودرو

  • سند خودرو می‌تواند به صورت دانگی، مانند زمین و خانه، به نام چند نفر باشد، اما سایر اسناد خودرو، مانند برگ سبز و کارت سوخت، تنها به نام یک نفر قابل استناد هستند.
  • در صورتی که تصمیم به وکالت خریدار در تعویض پلاک خود دارید، بهتر است با دقت و دقت برای این وکالت بازه زمانی و تاریخ انقضا تعیین کنید. این اقدام به خریدار کمک می‌کند تا هیچگونه فراموشی یا سهل انگاری در انجام این وکالت رخ ندهد.
  • اگر که در هر مرحله از فرایند فروش، متوجه شوید که فروشنده صاحب خودرو یا وکیل قانونی صاحب آن نیست، بهتر است بلافاصله معامله را لغو کنید.
  • اگر خودرو نیاز به کارشناسی داشته باشد، هزینه آن بر عهده خریدار قرار می‌گیرد.

در نهایت، با توجه به تمام نکات و مراحلی که در این مقاله ذکر کردیم، هنگام معامله خودرو باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید تا معامله ای سودمند و خرید یا فروشی ایده آل داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *