در چند سال اخیر، خودرو از یک کالای مصرفی به یک  کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، که هر روز همچنان قیمت آن صعود می‌کند. این کالای سرمایه‌ای به اندازه‌ای مورد استقبال قرار گرفته است که به راحتی قابل تبدیل به وجه نقد است. به همین دلیل، بسیاری از افراد به دنبال خرید خودرو و حواله خودرو، به ویژه خودروهای نو هستند.

روش‌های متعددی برای خرید خودروی صفر وجود دارد. برخی از افراد در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام می‌کنند، برخی از طریق عرضه خودرو در بورس کالا، خودرو می‌خرند و برخی دیگر به بازار آزاد مراجعه می‌کنند. با این حال، با توجه به اختلاف قیمت قابل توجهی که از کارخانه تا بازار وجود دارد، برخی افراد تلاش می‌کنند حواله خودرو را از کسانی خریداری کنند که توانسته‌اند در سامانه یکپارچه فروش خودرو برنده شوند.

حواله خودرو

 رادخودرو خریدی مطمئن و ایده آل را برایتان فراهم می کند

حواله خودرو چیست؟

حواله خودرو، یک قرارداد است که بین شرکت خودروسازی و خریدار تنظیم می‌شود. طبق این قرارداد، شرکت سازنده موظف است با دریافت مبلغی از خریدار، در زمان تعیین شده خودرو را به او تحویل دهد. حواله در واقع نشان‌دهنده مالکیت آن است و فروش آن یکی از روش‌های انتقال خودرو است. با این حال، برخی از افراد که قصد خرید خودروی جدید را دارند، قبل از تحویل، آن را به شخص دیگری می‌فروشند.

فروش حواله خودرو قانونی است؟

  • فروش  تنها در صورتی قانونی است که در آن امکان صلح بیان شده باشد.
  • در سال‌های اخیر، برخی از تولیدکنندگان خودرو در تلاش برای کاهش قدرت دلالان در بازار خودروهای نو، فروش حواله را به صورت غیرقانونی متوقف کرده‌اند.

نحوه فروش حواله خودرو

خرید و فروش به صورت قانونی، با امضای قراردادی بین خریدار و مالک و ثبت آن در دفترخانه اسناد رسمی، امکان‌پذیر است. طبق این قرارداد، تمامی حقوق و اختیارات خودرو که در حواله به نام مالک ثبت شده است، به خریدار منتقل می‌شود. پس از تنظیم این قرارداد، خریدار می‌تواند با حمل این قرارداد و حواله خودرو به نمایندگی‌های مربوطه مراجعه کرده و خودرو را به صورت قانونی به نام خود دریافت نماید.

انواع قرارداد حواله خودرو

قوانین و مقررات مربوط به انتقال حواله خودروها به صورت دقیق و رسمی در دفاتر مربوطه تنظیم و ثبت می‌گردند.

  • در قراردادهای حقوقی صلح‌نامه، خریدار و فروشنده با یکدیگر برای انتقال حواله مصالحه نموده‌اند.
  • در قرارداد وکالت‌نامه، فروشنده مجاز است وکالت‌نامه‌ای را به خریدار ارائه دهد تا در زمان تحویل خودرو، خریدار با استفاده از این وکالت‌نامه، خودرو را به نام خود تحویل بگیرد. اما به دلیل محدودیت‌های موجود در این روش، استفاده از آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مفاد قرارداد

1

مشخصات شناسایی و تأیید هویت خریداران و فروشندگان

2

موضوع و جزئیات و مشخصات قرارداد 

3

مبلغ توافق شده بین خریدار و فروشنده برای قرارداد

4

شرایط فسخ قرارداد

5

انتخاب راه حل برای حل اختلاف

6

احراز محل سکونت خریدار و فروشنده

حواله خودرو

نکات مهم فروش

مرحله پایانی، تحویل خودرو

در مرحله آخر فروش، وظیفه انتقال مدارک خودرو به خریدار محول می‌شود. هنگامی که زمان تحویل خودرو فرا می‌رسد و مراحل پرداخت اقساط و تسویه مالی نیز به انجام می‌رسد، خودرو به مالک جدید تحویل داده می‌شود. در این مرحله، تمامی مدارک مربوط به خودرو برای مالک جدید صادر می‌شود. افرادی که حواله قانونی را خریداری کرده‌اند، با حضور در دفتر فروش همراه با قرارداد فروش حواله و تمامی مدارک مربوطه، می‌توانند خودرو را به نام خود دریافت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *