تعیین قیمت و ارزش واقعی و منصفانهٔ خودروی دست دوم به عوامل زیادی وابسته است. این عوامل شامل کارکرد خودرو، سال ساخت، وضعیت بدنه و رنگ، شرایط بازار و حجم معاملات، سوابق و عملکرد خودرو و بسیاری از پارامترهای دیگر می‌باشند.

قیمت خودروی کارکرده

روش محاسبه قیمت خودروی دست دوم

تعیین قیمت خودروی کارکرده کار چندان آسانی نیست و بستگی به فاکتورهای بسیاری دارد. معمولا افراد هنگام فروش خودروی خود به آگهی های مشابه ماشین خودشان تکیه کرده و از روی آنها یک قیمت تقریبی برای اتومبیل خود مشخص می کنند. عده ای نیز با مقایسه ماشین خود با مدل صفر آن ، به قیمتی برای فروش خودروی دست دوم خود میرسند.

اما بهترین روش کارشناسی توسط افراد متخصص است که همه شرایط اتومبیل را بررسی کرده و آن را قیمت گذاری نمایند. 

این کارشناسان حتی می توانند راهنمای خرید خودروی کارکرده برای افراد خریدار نیز باشند.

فاکتورهای موثر در قیمت خودرو کارکرده

عوامل زیادی در قیمت خودروی دست دوم تاثیر دارند . در بیشتر مواقع برند و سال ساخت ماشین مهمترین عامل در تعیین قیمت در نظر گرفته می شوند. اما این امکان نیز وجود دارد که دو ماشین با مدل و سال تولید مشابه مانند هم قیمت گذاری نشوند. شرایط ظاهری و سلامت فنی اتومبیل نیز در این امر بسیار تاثیرگذار است.

 بطور کلی عوامل موثر بر قیمت خودروی دست دوم عبارتند از :

خودرو دست دوم

مدل و برند خودرو

مدل و برند ماشین و اینکه داخلی یا وارداتی باشد از فاکتورهای اصلی تعیین کننده قیمت خودرو است. هرچه خودرو جدیدتر باشد امکانات پیشرفته تری خواهد داشت. بنابراین ارزانتر بودن ماشین های مدل پایین امری طبیعی است.

سال ساخت خودرو

بدیهی است اتومبیل هم مانند هر کالایی دارای یک طول عمر مشخصی باشد. و هرچه از سن ماشین می‌گذرد هزینه تعمیرات ماشین بیشتر شده و قطعات آن مستهلک‌تر می‌شوند. لذا سال تولید خودرو در تعیین قیمت آن تاثیر مستقیم دارد و هرچه قدیمی تر باشد به نسبت ارزان تر نیز خواهد بود.

میزان کارکرد خودرو

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت خودروی کارکرده مقدار کارکرد آنست. هرچه کیلومتر بیشتری راه رفته باشد طبیعتا مستهلک تر و قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.

سلامت فنی

سلامت قطعات خودرو ازجمله موتور خودرو، سیستم ترمز، لاستیک ها ، باتری خودرو و… قطعا در قیمت خودرو مؤثر هستند. خودرویی که نیاز به تعمیر دارد و قطعات آن کهنه شده باشد دچار کاهش قیمت می‌شود. بطور معمول متقاضیان بدنبال خودروی دست دوم سالم و بی نقص می گردند که نیاز چندانی به خرج کردن و تعمیر نداشته باشد.

 

بیمه ماشین

از موارد دیگر مدت زمان باقی مانده از بیمه ماشین است. اگر بیمه خودرو رو به پایان باشد قیمت آن کمتر خواهد بود.

تصادف سنگین و رنگ شدگی یا تعویض

مسلما خودروهای تصادفی که آسیب هایی ازقبیل تعویض قطعات بدنه و رنگ و صافکاری دیده باشند دچار افت قیمت جدی خواهند شد. اگر اتومبیلی نیاز به رنگ بدنه داشته باشد به میزان همین رنگ شدگی قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

آپشن ها

از آپشن‌های مؤثر در قیمت خودرو میتوان به گیربکس اتوماتیکی ،  سیستم کروز کنترل ، سیستم بالابر شیشه برقی ، باند و سیستم صوتی و…. اشاره کرد. قطعا وجود هر یک از این آپشن ها قیمت خودرو را افزایش خواهد داد.

در دسترس بودن لوازم یدکی

آنچه که خریداران خودرو کارکرده ترجیح می‌دهند اینست که در آینده برای تهیه لوازم یدکی خودرو دچار دردسر نشوند و مجبور نباشند زمان زیادی را صرف پیدا کردن قطعه مورد نیازشان کنند. بنابراین هرچه لوازم یدکی ماشین کارکرده راحت تر در دسترس بوده و از قیمت کمتری برخوردار باشد، آن ماشین بالاتر قیمت‌گذاری می‌شود.

بنابراین، برای تعیین قیمت منصفانهٔ خودروی دست دوم، نیاز است به این عوامل به صورت جامع و دقیق توجه کرده و به کمک تخصص و تجربهٔ کارشناسان معتبر در این زمینه، ارزش واقعی خودرو را تعیین کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *