تعویض پلاک خودرو

درهنگام فروش خودرو صفر یا کارکرده، مهمترین کاری که باید انجام شود، نقل و انتقال سند است. این شامل فرآیند تنظیم قرارداد یا مبایعه نامه، مراجعه حضوری به دفاتر تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی می‌شود. معاملات خرید و فروش خودرو، پس از تنظیم قرارداد و مبایعه نامه، خریدار و فروشنده همزمان با هم به دفاتر تعویض پلاک مراجعه می‌کنند تا پلاک قبلی برداشت و پلاک جدید جایگزین شود. برخی موارد، خریدار و فروشنده به دلایلی نمی‌توانند به دفاتر تعویض پلاک مراجعه کنند، در این صورت وکالت‌نامه تنظیم می‌شود و موضوع هزینه وکالت تعویض پلاک مطرح می‌شود. دراین مقاله از مجموعه مقالات حقوقی اتوگالری رادخودرو، قصد داریم به موضوع وکالت‌نامه تعویض پلاک و هزینه وکالت بپردازیم.

تعویض پلاک خودرو

چرا تعویض پلاک مهم است؟

اطلاعات هویتی مالک خودرو از طریق پلاک خودرو به پلیس منتقل می‌شود و در هنگام فروش خودرو، تعویض پلاک خودرو ضروری است تا تمامی اطلاعات هویتی مالکان خودرو و سوابق جرائم و تخلفات قابل دسترسی و پیگیری باشد. علاوه بر این، تعویض پلاک خودرو در کاهش هزینه‌های ثبت معاملات تأثیرگذار است. و اگرچه فروشنده هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو را پرداخت می‌کند، اما در کلیت هزینه‌های ثبت معاملات صرفه‌جویی می‌شود.

تعویض پلاک خودرو

وکالت تعویض پلاک و هزینه آن

زمان خرید خودرو دست دوم، با حضور فروشنده و خریدار در دفتر تعویض پلاک، پلاک جدید جایگزین پلاک قدیمی می‌شود و در این مرحله وکالت و هزینه وکالت مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد. اما در صورتی که فروشنده و خریدار به دلایلی قادر به حضور در دفتر تعویض پلاک خودرو نباشند، موضوع وکالت تعویض پلاک مطرح می‌شود که هزینه‌ای را نیز شامل می‌شود. در چنین شرایطی، وکالت تعویض پلاک و یا وکالت فروش اهدا می‌شود و هر کدام از این دو وکالت هزینه‌های متفاوتی دارند.

دروکالت تعویض پلاک، فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا فرایند تعویض پلاک بدون حضور فروشنده انجام گیرد و در نهایت فروشنده به دفترخانه مراجعه و سند قطعی فروش را تنظیم می‌کند. دراین حالت، فروشنده دو بار به محضر حضور پیدا می‌کند.

اما در وکالت فروش، فروشنده یکبار برای اعطای وکالت در محضر حضور پیدا می‌کند و هزینه بیشتری نسبت به وکالت تعویض پلاک دارد.

هر دو نوع وکالت محدودیت زمانی دارند و باید در زمان مقرر انجام شوند.

درمورد وکالت نامه فروشندگان، آنها باید دقت کنند که از اعطای حق وکالت خودداری کنند.

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو

میزان هزینه تعویض پلاک خودرو هر چهار سال یکبار تغییر می‌کند و در سال ۱۳۹۹ هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو ۱۴۰ هزار تومان تعیین شده است و تا سال ۱۴۰۳ دستخوردی نخواهد کرد.

نکات مهم و ضروری در رابطه با هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو توسط فروشنده پرداخت می‌شود

و خریدار مسئولیتی در قبال هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو نخواهد داشت.

  1. مبلغ پرداختی برای تعویض پلاک در سند وکالت، در پایان آن، ثبت خواهد شد. هزینه‌های تعویض پلاک خودرو داخلی برای فروشنده، هیچ تفاوتی با خودروهای خارجی یا وارداتی ندارد.
  2. در صورتی که پلاک در موعد مقرر تعویض نشود، اعتبار وکالت ساقط می‌شود و باید مجدداً تمدید گردد. در این حالت، هزینه تمدید وکالت نامه برابر با مبلغ اولیه تنظیم شده برای وکالت نامه می‌باشد.
  3. اگر که هزینه‌ای بیشتر از مقدار تعیین شده که مطابق با نرخ مصوب و قانونی است، اخذ آن خلاف قانون محسوب می‌شود.

مهم: در صورت تمایل به تمدید وکالت نامه تعویض پلاک خودرو، می توانید با تهیه یک اقرارنامه اصلاحی در دفترخانه سندی، که مشابه وکالت تعویض پلاک خودرو است و هزینه کمتری نیز دارد، این امر را انجام دهید.

زمان اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو

مدت اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو توسط فروشنده تعیین می‌شود. این وکالت نامه می‌تواند دارای مدت زمان مشخصی باشد یا بدون تعیین محدوده زمانی خاصی باشد. در هر دو حالت، هزینه پرداختی توسط فروشنده یکسان است. بهتر است وکالت تعویض پلاک خودرو مدت دار باشد، زیرا در صورتی که خریدار تعلل کند، فروشنده با مشکل مواجه می‌شود.

مدارک لازم برای اهدای وکالت به خریدار

برای انتقال حق وکالت در تغییر پلاک خودرو از فروشنده به خریدار، لازم است مدارک مورد نیاز را پیش از این تهیه و آماده کنید تا وکالتنامه به سادگی و به صورت حرفه ای تنظیم شود. این وکالتنامه تنها برای تغییر پلاک خودرو اعتبار و کاربرد دارد.

اصل شناسنامه و کارت ملی؛

شناسنامه مالکیت (برگه سبز)

بنچاق‌های خلاقانه و با استعداد؛

تعیین مدت زمان اعتبار وکالت نامه؛

صورتحساب خرید از کارخانه یا برگه گمرک برای خودروهای وارداتی؛

آدرس، کد پستی و شماره تلفن خریدار که در این حالت نقش وکیل را دارد.

بعد از تعویض پلاک، ضروری است که فروشنده و خریدار به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند تا سند قطعی فروش تهیه و تنظیم شود. البته، در صورت وکالت فروش، حضور فروشنده در این مرحله لازم نیست ولی هزینه آن نسبت به هزینه تعویض پلاک بیشتر است.

در نهایت، نقل و انتقال سند یکی از مراحل حیاتی در فروش خودرو صفر یا کارکرده است. برای انجام این فرآیند، تنظیم قرارداد یا مبایعه نامه و مراجعه به دفاتر تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی ضروری است. همکاری همزمان خریدار و فروشنده با دفاتر تعویض پلاک به منظور برداشت پلاک قبلی و دریافت پلاک جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که به هر دلیلی امکان مراجعه به دفاتر تعویض پلاک وجود نداشته باشد، وکالت‌نامه می‌تواند به جای خدمات حضوری در این دفاتر مورد استفاده قرار گیرد.

 البته هزینه وکالت تعویض پلاک نیز باید در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه در این مقاله به تعویض پلاک خودرو پرداخته شد، می‌توان نتیجه گرفت که این مرحله بسیار حیاتی و ضروری است و بهتر است همه نکات مربوط به آن به دقت رعایت شود. با این اطلاعات حقوقی از مجموعه مقالات حقوقی اتوگالری رادخودرو، می‌توانید در فروش یا خرید خودرو با اطمینان بیشتری عمل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *